14 ноября 2012 г.

Життєва ситуація "Привчити до дисципліни"


Привчити до дисципліни

Дійові особи:
Говкарін Сергій Степанович – директор супермаркету «Смачно для вас».
Лопачева Катерина – менеджер з персоналу.
Марина – касир.

Багато хто з нас може стати свідком або учасником того, що роботодавці встановлюють для своїх підлеглих штрафи за порушення на роботі. Часто такі дії доходять до абсурду, працівників штрафують/депреміюють за запізнення навіть на одну–дві хвилини. Але нам не потрібно забувати й про те, що для деяких видів робіт навіть дрібні помилки одного співробітника можуть завдати серйозних збитків великій компанії. А якщо таких співробітників не два і не три…
Часто роботодавці встановлюють штрафи, обгрунтовуючи, що таким чином краще підтримувати трудову дисципліну. Адже знаючи, що за те чи інше дисциплінарне порушення передбачений штраф, працівники починають поводити себе по-іншому. Варто зауважити, що деякі працівники реагують на штрафи спокійно (особливо коли знають, що дійсно винні, і коли про це попереджені), а інших штрафи можуть і демотивувати. Мовляв, це мої законно зароблені гроші, а в мене їх відбирають. Особливо опираються штрафам за запізнення на п’ять хвилин, до того ж несистематичне. От і виникає конфлікт між працівником і роботодавцем. Часто це стає причиною того, що працівники просто-напросто залишають такого роботодавця, а в результаті ми зустрічаємо оголошення наступного змісту: «Візьмемо на роботу…».
Героїв нашого кейсу не оминула така проблема, питання вирішували, як вміли.
***
До початку робочого дня залишалося п’ять хвилин. Директор супермаркету «Смачно для вас» прямував до свого кабінету у гарному гуморі. Та, пройшовши залою супермаркету, керманич звернув у вагу на те, що одна з касирок, не зважаючи на чергу, активно розмовляє по телефону. Чоловік, який стояв у черзі, не витримав та зробив дівчині-касиру зауваження:
– Шановна, взагалі-то ми на роботу спізнюємося, а ви нас ігноруєте.
У відповідь касир обурено відповіла, що у неї важлива розмова, яка не може почекати, а для них п’ять хвилин нічого не вирішать.
Побачивши таке неподобство, директор просто не зміг змовчати. Підійшовши до каси, Сергій Степанович звернувся до дівчини:
– Марино, прошу вас пройти до мого кабінету, – спокійно промовив чоловік.
Поклавши телефон до кишені, дівчина відповіла:
– Але ж у мене черга – люди чекають.
– Шановні відвідувачі, прошу вас пройти на іншу касу, тому що на цій технічна перерва, – вирішив проблему директор та подумки відзначив, що з усіх десяти кас працює лише половина. На годиннику 8.00.
Знітившись, дівчина піднялась та попрямувала за директором. У кабінеті чоловік змінив тон:
– Марино, думаю, ти вже зрозуміла, що на тебе чекає де­преміювання, – обурився директор.
– Знову? Сергію Степановичу, я в минулому місяці не отримала премію, та ще оштрафували, – ледь не плакала дівчина.
– Марино, ти хіба не розумієш, що своєю поведінкою відправляєш наших покупців до конкурентів? Ранок. Люди поспішають на роботу. А ти теревениш по телефону! Хто тобі взагалі дозволив брати мобільний на робоче місце? Я ж заборонив!
Опустивши голову, Марина покірно мовчала. Діватися було нікуди. Одне промовила:
– Мені за квартиру платити, – в її очах було повно сліз.
– Що ж з тобою робити? – бідкався директор. – Іди на робоче місце і бейдж одягни. Якщо побачиш Катерину Лопачеву, скажеш, щоб негайно прийшла. Я чекаю.
Дівчина зрозуміла, що цього разу їй вибрик не минеться. Вибачившись перед шефом ще раз, пішла геть.
***
Через декілька хвилин менеджер з персоналу Катерина Лопачева сиділа навпроти директора з опущеною головою.
– Катерино, твоя протеже вже відверто знахабніла. Нічого не боїться! Ми з тобою так не домовлялися, – нервував шеф.
– Сергію Степановичу, Марина, звісно, не подарунок, але ви зрозумійте, дівчатам працювати теж нелегко. Занадто великі вимоги. У нас же більше двох місяців ніхто не затримується. Влаштовуючись на роботу, дівчата сподіваються на заробітну плату, яку ми обіцяємо. А в результаті не отримують і половину зазначеної суми. Ми з вами домовлялися про те, що за гарні результати роботи, за сумлінність та дисциплінованість наші касири будуть отримувати премії, а в результаті виходить так, ще й штрафують.
– Якщо б вони дотримувалися правил, то і гроші отримували б. Сьогодні, наприклад, о 8.00 половина кас не працювала. І ти мені говориш, що я неправильно роблю, коли штрафую працівників? А про постійні перекури взагалі мовчу, кожного дня я бачу дівчат, які димлять біля входу до супермаркету. Тут, Катерино, і твоя провина є. А своїй знайомій Марині передай, ще одне зауваження – вмить полетить з роботи. Зрозумій, Катерино, ми повинні дотримуватися елементарних правил, щоб хоч якось триматися на плаву. А тут ось як виходить! Я ж за всіма не встежу, мені потрібна і твоя допомога!
Підготувала
Катерина Гарманчук

  1. Чи передбачені законом штрафи/депреміювання працівникам за дисциплінарні порушення?
  2. Яким чином можна законно покарати працівника за порушення трудової дисципліни?
  3. Чи можуть касира Марину депреміювати за те, що на ній не було бейджа?
  4. Чи передбачене покарання працівникам, які палять перед входом у супермаркет?
  5. Чи можуть працівники відстоювати свої зароблені кошти у разі депреміювання, оштрафування?
  6. Чи правомірно те, що працівники приходять у компанію на певну зарплату, а в результаті її не отримують?
Відповіді на ці та інші запитання читайте у листопадовому номері журналу «Праця і Закон»

Комментариев нет:

Отправить комментарий